Με αφορμή την έκδοση της υπ’αριθμ.πρωτ. Γ1β,δ/Γ.Π./24815/24-12-2024 Εγκυκλίου της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας με θέμα «Σχετικά με την εγκατάσταση και χρήση του συστήματος CAD/CAM στα ιδιωτικά οδοντιατρεία/πολυοδοντιατρεία», η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ο οδοντίατρος αναντίρρητα δικαιούται να διαθέτει στο ιατρείο του και να κάνει χρήση του συστήματος CAD/CAM για τους δικούς του ασθενείς», ο οδοντοτεχνικός κλάδος δέχεται ολομέτωπη επίθεση.
Εντελώς προκλητικά αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ δεν κοινοποιήθηκε καν στον Σύλλογο μας, η εγκύκλιος της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας.
Η εγκύκλιος αυτή στηριζόμενη στην γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Στοματικής Υγείας για την οποία δεν έχουμε λάβει γνώση και στην οποία μετέχουν κατ’αποκλειστικότητα οδοντίατροι, συστάθηκε με απόφαση του Υπουργού Υγείας εν αγνοία μας και όρισε ένα οριζόντιο μέτρο σε ένα θέμα οδοντοτεχνικού ενδιαφέροντος και όχι οδοντιατρικού ζητήματος. Επίσης, δηλώνουμε ότι για την συνεδρίαση της 12ης Σεπτεμβρίου 2024 όπως βλέπουμε από την απόφαση, όπου η συγκεκριμένη επιτροπή αποφάσισε για το δικό μας θέμα, έχουμε παντελή άγνοια.
Για να εκδοθεί μια άδεια οδοντοτεχνικού εργαστηρίου χρειάζεται μία σειρά δικαιολογητικών που περικλείει άδειες ηλεκτρολόγου, μηχανολόγου, αρχιτέκτονα, συγκεκριμένες προδιαγραφές εγκατάστασης μηχανολογικού εξοπλισμού, χρήσης γης, τήρησης μέτρων υγιεινής και ασφάλειας κτλ..
Αντιθέτως για ένα οδοντιατρείο δεν είναι απαραίτητα τέτοιου είδους δικαιολογητικά, αλλά δικαιολογητικά που έχουν να κάνουν καθαρά με την οδοντιατρική επιστήμη.
Κάτω από αυτό το πρίσμα μπορεί κανείς να αναρωτηθεί πώς μπορούν να λειτουργήσουν τα ίδια οδοντοτεχνικά μηχανήματα με διαφορετικά κριτήρια και μέσα σε ένα οδοντιατρείο;
Προφανώς είναι αδιανόητο να γνωμοδοτεί μια επιτροπή για οδοντοτεχνικά μηχανήματα και να μην λαμβάνει υπόψη τις ίδιες προδιαγραφές. Επίσης αναιρεί τις απαιτήσεις των «ειδικά διαμορφωμένων χώρων» που απαιτούνται για τα ίδια μηχανήματα. Στα εργαστήρια μας πρέπει να τοποθετούνται και τοποθετούνται σε ειδικούς χώρους με εξαερισμό, συγκεκριμένες απορροφήσεις λεπτόκοκκης σκόνης, ειδικές θερμοκρασίες και άλλα, έτσι ώστε να λειτουργούν σύμφωνα με τις προδιαγραφές των κατασκευαστών τους ώστε να παράγεται με κάθε ακρίβεια το προϊόν για τον ασθενή και να εξασφαλίζει την υγιεινή και την ασφάλεια όσων εργάζονται μέσα στο χώρο!
Είναι αξιοσημείωτο έως πότε θα εισβάλουν οι οδοντίατροι εντός της οδοντοτεχνικής επιστήμης!
Ο οδοντοτεχνίτης έχει τις γνώσεις για τη χρήση αυτών των μηχανημάτων μέσω της επιστήμης του και των ακαδημαϊκών του προσόντων, ενώ ο οδοντίατρος ψάχνει για να τις βρει…
Βλέπουμε ότι η συγκεκριμένη επιτροπή «παρέβλεψε» το γεγονός ότι ο νομοθέτης με το άρθρο 122 του Ν.5034/2023 δεν ανέχεται πλέον την εκτέλεση οδοντοτεχνικών εργασιών και εν γένει πράξεων αρμοδιότητας των οδοντοτεχνιτών α)από άλλους επαγγελματίες που δεν φέρουν τον τίτλο του οδοντοτεχνίτη β)σε άλλους χώρους πλήν των νομίμως αδειοδοτημένων οδοντοτεχνικών εργαστηρίων.
Όπως και καθίσταται σαφές ότι η εκτέλεση οδοντοτεχνικών εργασιών από οδοντιάτρους ή τρίτους σε χώρο οδοντιατρείου ή σε οποιοδήποτε άλλο χώρο πλήν του νόμιμου αδειοδοτημένου εργαστηρίου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το γράμμα και πνεύμα των όλων διατάξεων και αποτελεί παράνομη πρακτική.
Επίσης, μην ξεχνάμε ότι το άρθρο 9 του Ν. 1666/1986 όπου αναφέρει ότι «Η κατασκευή οδοντοπροσθετικών εργασιών από τον οδοντίατρο για λογαριασμό των ασθενών του δεν αποτελεί παράνομη άσκηση οδοντοτεχνικού επαγγέλματος.», έχει ήδη καταργηθεί από την παρ.2 του άρθρου 122 του Ν.5034/2023.
Δυστυχώς βλέπουμε να δρομολογείται η εξαφάνιση του επαγγέλματος μας με δόλιους τρόπους και η επιστήμη μας «να σβήνει» με απρόβλεπτα αποτελέσματα.
Ο ΠΣΟ θα κινηθεί με κάθε νόμιμο τρόπο και δια της νομικής οδού για να εφαρμοστεί η νομοθεσία.
Έχει ήδη αποσταλεί στον Υπουργό Υγείας η απάντηση του ΠΣΟ στην παραπάνω εγκύκλιο, θέτοντας την έντονη δυσαρέσκεια του, ενώ συνεχίζει να προχωρά σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.
Δείτε την απάντηση μας :
«Κ. Υπουργέ,
Με αφορμή την έκδοση της υπ’αριθμ.πρωτ. Γ1β,δ/Γ.Π./24815/24-12-2024 Εγκυκλίου της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας με θέμα «Σχετικά με την εγκατάσταση και χρήση του συστήματος CAD/CAM στα ιδιωτικά οδοντιατρεία/πολυοδοντιατρεία», η οποία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ο οδοντίατρος αναντίρρητα δικαιούται να διαθέτει στο ιατρείο του και να κάνει χρήση του συστήματος CAD/CAM για τους δικούς του ασθενείς», ο ΠΣΟ αισθάνεται την ανάγκη να επισημάνει τα ακόλουθα.
1. Αρχικώς παρατηρείται ότι η επίμαχη εγκύκλιος φέρεται εκδοθείσα σε συνέχεια σχετικής γνωμοδότησης της Εθνικής Επιτροπής Στοματικής Υγείας (ΕΕΣΥ). Η εν λόγω Επιτροπή, στην οποία μετέχουν σχεδόν κατ’αποκλειστικότητα οδοντίατροι, συστήθηκε με το άρθρο 54 παρ. 1 του Νόμου 4931/2022.
Σύμφωνα, δε, με την παράγραφο 4 του ιδίου ως άνω άρθρου, «Η Ε.Ε.Σ.Υ. έχει, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) διαμορφώνει και εισηγείται πολιτικές στοματικής υγείας, καθώς και γνωμοδοτεί για οδοντιατρικά θέματα που άπτονται αυτής και χρήζουν επιστημονικής τεκμηρίωσης,
β) γνωμοδοτεί στα ακόλουθα, ιδίως, πεδία:
βα) για την προαγωγή, αγωγή και πρόληψη στοματικής υγείας και ιδίως για:
i) τη συστηματική συλλογή και αξιολόγηση στοιχείων για τη χάραξη σχετικών πολιτικών για την προαγωγή, αγωγή και πρόληψη της στοματικής υγείας,
ii) την εφαρμογή συστημάτων που προάγουν την πληροφόρηση του πληθυσμού σε θέματα στοματικής υγείας και ανάπτυξης μέτρων και προγραμμάτων, κυρίως στις μονάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, τα οποία βοηθούν τους πολίτες να ελέγχουν τους παράγοντες που καθορίζουν την στοματική τους υγεία, με έμφαση στον παιδικό πληθυσμό και στις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες και
iii) την προώθηση δράσεων που μειώνουν τις κοινωνικές ανισότητες στη στοματική υγεία, μεταξύ διαφορετικών κοινωνικοοικονομικά, πληθυσμιακών στρωμάτων,
ββ) για τις παρεχόμενες οδοντιατρικές υπηρεσίες σε πρωτοβάθμιο, δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο επίπεδο και ιδίως για:
i) τη συλλογή στοιχείων που αφορούν στις παρεχόμενες υπηρεσίες οδοντιατρικής φροντίδας του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με σκοπό την αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την εισήγηση μέτρων και δράσεων για την ανάπτυξη και
εφαρμογή συστήματος σταθερής παρακολούθησης και αναφοράς των παρεχόμενων οδοντιατρικών υπηρεσιών και
ii) την εισήγηση μέτρων και δράσεων με στόχο την εξασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών στοματικής υγείας από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και την αποτελεσματική ανταπόκριση στις ανάγκες του πληθυσμού,
γ) εισηγείται την Εθνική Στρατηγική για τη Στοματική Υγεία, ως αναπόσπαστο άξονα της Εθνικής Στρατηγικής για τη Δημόσια Υγεία, και συμβάλλει στον σχεδιασμό, τη χάραξη προτεραιοτήτων, την εποπτεία, τον συντονισμό και την αξιολόγηση των ενεργειών και των προγραμμάτων που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Στοματική Υγεία,
δ) συνεργάζεται με την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας του άρθρου 10 του ν. 4675/2020 (Α` 54) για την εκπόνηση του εθνικού σχεδίου δράσης για τη
δημόσια υγεία και της ετήσιας αναφοράς για την κατάσταση της υγείας του ελληνικού πληθυσμού, καθώς και για κάθε άλλο ζήτημα αρμοδιότητας της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας που αφορά στη στοματική υγεία,
ε) γνωμοδοτεί για την εκπαίδευση, τις ειδικότητες και τη συνεχιζόμενη κατάρτιση του συνόλου του οδοντιατρικού δυναμικού της χώρας, προσδιορίζοντας το ανθρώπινο δυναμικό, κατά τομέα και κλάδο, το οποίο απαιτείται για την ανάπτυξη των διατομεακών δράσεων και συνεργασιών για την οδοντιατρική φροντίδα και
στ) συντάσσει ετήσια έκθεση, την οποία υποβάλλει προς τον Υπουργό Υγείας, για την αποτίμηση του παραγόμενου έργου».
Ενόψει του κατά τα ανωτέρω σαφώς οριοθετημένου πεδίου των αρμοδιοτήτων της ΕΕΣΥ, ομολογουμένως δεν αντιλαμβανόμεθα πώς η ΕΕΣΥ γνωμοδοτεί για ένα ζήτημα που άπτεται προεχόντως της άσκησης του οδοντοτεχνικού και όχι του οδοντιατρικού επαγγέλματος.
Υπ’αυτήν την έννοια βασίμως υποστηρίζεται, ότι η ΕΕΣΥ αναρμοδίως γνωμοδότησε για το επίμαχο ζήτημα, στοιχείο που επιδρά και στη νομιμότητα της τελικώς εκδοθείσας εγκυκλίου.
2. Επιπροσθέτως, αναντίρρητα τίθεται και ένα ζήτημα μεροληπτικής κρίσης της ΕΕΣΥ για το συγκεκριμένο ζήτημα, ιδίως κατά το μέρος που το σύνολο σχεδόν των μελών της τυγχάνουν οδοντίατροι και διατηρούν πρόδηλο προσωπικό – επαγγελματικό – κλαδικό συμφέρον για την εγκατάσταση και χρήση του συστήματος CAD/CAM στα ιδιωτικά οδοντιατρεία/πολυοδοντιατρεία.
3. Περαιτέρω είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό, έως προκλητικό το γεγονός ότι η επίμαχη εγκύκλιος επικαλείται μεν τις διατάξεις του άρθρου 122 του Νόμου 5034/2023, πλην όμως μόνον εκείνες της παραγράφου 1, παραλείποντας την παράγραφο 2, σύμφωνα με την οποία «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται».
Αδιαφόρως του εάν η κατά τα ανωτέρω παράλειψη υπήρξε σκόπιμη ή τυχαία, πάντως οδηγεί εις μίαν εντελώς στρεβλή ερμηνευτική εκδοχή του κρίσιμου κανονιστικού πλαισίου. Ειδικότερα υποστηρίζεται, ότι «Η διάταξη του άρθρου 9 του ν.1666/1986 που ορίζει ότι «η κατασκευή οδοντοπροσθετικών εργασιών από τον οδοντίατρο για λογαριασμό των ασθενών του δεν αποτελεί παράνομη άσκηση οδοντοτεχνικού επαγγέλματος», είναι πάντα σε ισχύ, δεν προσκρούει, δεν αντιβαίνει ούτε και αναιρεί τη διάταξη του άρθρου 122 του ν. 5034/2023 που ρυθμίζει τη νόμιμη λειτουργία των οδοντοτεχνικών εργαστηρίων και τα επαγγελματικά δικαιώματα των οδοντοτεχνιτών».
Αντιστρόφως, με τις διατάξεις του άρθρου 122 του Νόμου 5034/2023 οριοθετείται η άσκηση του οδοντοτεχνικού επαγγέλματος και αποσαφηνίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις νομίμου ασκήσεώς του. Ειδικότερα, καθίσταται, πλέον, σαφές, ότι το επάγγελμα ασκείται αποκλειστικά και μόνον σε ειδικώς αδειοδοτημένα οδοντοτεχνικά εργαστήρια και μόνον από κατόχους της αντίστοιχης επαγγελματικής άδειας (νυν βεβαίωσης), οι οποίοι έχουν εγγραφεί στο μητρώο μελών του Πανελληνίου Συλλόγου Οδοντοτεχνιτών.
Είναι ομοίως σαφές, ενόψει και της ρητής πρόβλεψης της παραγράφου 2 του άρθρου 122, ότι οι προαναφερθείσες διατάξεις, ως νεότερες, ερμηνευτικώς υπερισχύουν πάσης άλλης αντιθέτου περιεχομένου διάταξης.
Από τον συνδυασμό των ανωτέρω ευχερώς συνάγεται, ότι μετά την θέση σε ισχύ των προαναφερθεισών διατάξεων του άρθρου 122 του Νόμου 5034/2023, ο νομοθέτης δεν ανέχεται πλέον την εκτέλεση οδοντοτεχνικών εργασιών και εν γένει πράξεων αρμοδιότητας των οδοντοτεχνιτών α) από άλλους επαγγελματίες, που δεν φέρουν τον
τίτλο του οδοντοτεχνίτη και β) σε άλλους χώρους πλην των νομίμως αδειοδοτημένων οδοντοτεχνικών εργαστηρίων.
Υπ’αυτήν την έννοια καθίσταται σαφές, ότι η εκτέλεση οδοντοτεχνικών εργασιών από οδοντίατρους ή τρίτους σε χώρο οδοντιατρείου ή σε οποιονδήποτε άλλο χώρο πλην του νομίμως αδειοδοτημένου εργαστηρίου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα των ως άνω διατάξεων και αποτελεί, πλέον, μια παράνομη πρακτική.
Κατά συνέπεια το συμπέρασμα της εγκυκλίου, κατόπιν της παράλειψης της παραγράφου 2 του άρθρου 122 του Νόμου 5034/2023, περί της δήθεν διατήρησης σε ισχύ του άρθρου 9 του Νόμου 1666/1986, ήτοι μιας διάταξης που θεσπίστηκε προ 38 ετών (!), είναι προδήλως εσφαλμένο.
Ως εκ τούτου βασίμως υποστηρίζεται ότι η επίμαχη εγκύκλιος θα πρέπει άμεσα να ανακληθεί, δοθέντος ότι έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα των ρυθμίσεων του άρθρου 122 παρ. 1-2 του Νόμου 5034/2023.
4. Τέλος, ο ΠΣΟ ζητεί δια της παρούσης την χορήγηση των πρακτικών της ΕΕΣΥ, όπου αποτυπώνεται η γνωμοδότηση που αποτέλεσε το έρεισμα για την έκδοση της επίμαχης εγκυκλίου.»